Miről szól a 360 fokos értékelés?

2017 nov 28. | Tanácsok

Egy vállalat vezetőinek teljesítményértékelésére több módszer is létezik, az egyik ilyen a 360 fokos értékelés. Lényege, hogy az értékelt vezető mellett kikérik feletteseinek, beosztottjainak és közvetlen kollégáinak véleményét is. Hazánkban ezt a módszert továbbra is csak a nagyvállalatok alkalmazzák, miközben ez az egyik leghatékonyabb visszajelzési – értékelési módszer a vezető tevékenységével kapcsolatban!

A 360 fokos értékelést először a XX. század elején, az amerikai hadseregben alkalmazták. Egy küldetés vezetésére akartak kijelölni ki egy pilótát, és a döntés előtt a küldetésben részt vevő katonák véleményét is figyelembe vették a legmegfelelőbb vezető kiválasztásakor. A módszer hatékonynak bizonyult, és a kilencvenes évekre már számos cég alkalmazta az értékelések során. A 360 fokos értékelés alatt az értékelt vezetőt minden „irányból” megvizsgálják, innen az elnevezés. Az összes, az értékelésben részt vevő személy egy kérdőívet tölt ki, amely anonim és mindenki számára azonos, így a visszajelzések teljesen őszinték és összehasonlíthatóak lehetnek. A kérdőíven található kérdések nem tulajdonságokra kérdeznek rá, hanem vezetői tevékenységekre: az értékelőnek azt kell eldöntenie, hogy az értékelt vezető az adott tevékenységet milyen rendszerességgel, és milyen módon végzi.

A 360 fokos értékelés rengeteg előnnyel bír a többi értékelő módszerrel szemben. Átfogó és reális képet ad a teljesítmény alakulásáról, általa a vezető még jobban megismerheti beosztottjai, partnerei elvárásait, segítségével a vállalat minden szintjén azonosíthatóak a szükséges fejlesztések, illetve a közösen értékelt eredmények segítik a résztvevők önfejlesztését is.

Ha az Ön cégének is szüksége lenne 360 fokos értékelésekre, keresse fel a Profiles International Hungary Kft. weboldalát a www.profiles.hu címen! Kérdés esetén hívja a 06-1-200-6876-os telefonszámot, vagy írjon e-mailt a profiles@profiles.hu címre!